Изберете страница

Публикувано на 21.06.2018 г.

Проектът за ремонт пред Централна гара: Колите под земята, а баровете по покривите

Голямо парково пространство, търговски, жилищни, офисни и културни сгради с обществено достъпни покриви, на някои от които да има барове и ресторанти. Автомобилите пък ще се движат под земята, откъдето ще преминава булевард “Княгиня Мария Луиза”. Така изглежда площадът пред Централната железопътна гара и околните терени в проекта на проектантското студио “А и А архитекти”, класиран на първо място в конкурса на Европейските архитектурни награди “Визар” за 2018 г.

Победителят в конкурса е избран от международно жури, в които влизат архитекти, историци и културолози – арх. Данте Бенини, Хенриет Вамберг от екипа на датския архитект Ян Геел, Мартин Аарц (Холандия), арх. Анета Булнат (Австрия), Тиери Опикофер (Швейцария), Карл-Ерик Норман (Швеция), проф. Ивайло Знеполски и арх. Бойко Кадинов.

Проектът на “А и А архитекти”, както и на класираните на второ и трето място – на архитектите от АДА на Иво Панталеев и студио “Десет”, са за преимущество на пешеходците и велосипедистите над автомобилите, повече публични пространства и зелени площи.

Едно място, което не се използва

Цялостното преобразяване на площада е необходимо, защото въпреки направения пред 3 години ремонт магазините пустеят, пешеходците избягват да преминават оттам транзит. Теренът срещу гарата пък е общинска собственост и желанието на главния архитект на София Здравко Здравков е той да бъде развиван като атракционна зона. Здравков беше планирал и пространството зад гарата като едно от местата без ограничение на височината на застрояване, което в крайна сметка не се случи.

Той обаче е на мнение, че пространството трябва да бъде развивано заради добрата си транспортна обезпеченост, като по думите му там “само самолети няма”.

Тепърва обаче ще се търсят начини за реализацията на избрания проект. Общината е единствено собственик на терените, но за предвиденото застрояване – хотели, офиси и жилища, ще са необходими частни инвестиции.

Да има хора денонощно

Архитектите от “А и А”, основано от Ангел Захариев и Асен Милев, предлагат автомобилите да се движат на подземното ниво, където в момента са подлезите, а подземното пространство на ротондата да стане стоянка за таксита. Надземните пространства да се превърнат в парк, като да има връзка с близките градини “Алжир” и “Майчин дом”.

Строителството да бъде премерено с разнообразни функции, така че зоната да бъде обитавана денонощно. Така от “А и А” предлагат офисни, жилищни, търговски и културни сгради – концертна зала, зала за събития, а покривите на сградите да са с публичен достъп и да бъдат озеленени.

Пространството зад жп гарата също трябва да намери своето ново приложение според конкурса. Според класирания на първо място проект там трябва да има площи за развитие на градско земеделие и други индустрии, а жп заводът да е културен център. Над линиите пък трябва да се изградят пешеходни и велосипедни връзки.

От архитектурното бюро са създадени проектите за “Бизнес парк София”, “Музейко” (отличена като сграда на годината за 2015 г.), комплекса “Резиденшъл парк София” и 126-метровата “Капитал форт” и строящата се в съседство 202-метрова “Скай форт”.

Източник: www.dnevnik.bg