Изберете страница

България е на прага на нова програма за обновяване на жилищния фонд, но предложените механизми за финансиране отново оставят огромна част от нуждаещите се сгради без перспектива за реновиране. Въпреки че правителството планира да отпусне 2,5 милиарда лева за обновяване на многофамилни жилищни сгради в периода 2025-2029 г., тези средства ще покрият не повече от 2 500 сгради. В същото време, над 60 000 сгради се нуждаят от саниране, а 1,2 милиона еднофамилни къщи са напълно изключени от програмата.

Тези проблеми бяха основен акцент на пресконференцията, проведена на 5 март 2025 г. в Пресклуб БТА. Организаторите – Център за енергийна ефективност ЕнЕфект, Хабитат България, Българска асоциация за изолации в строителството (БАИС) и Българо-австрийска консултантска компания (БАКК) – събраха експерти, представители на сдружения на собственици и местните власти, които изразиха загрижеността си от липсата на устойчиви решения за дългосрочно обновяване на сградите.

Все повече български собственици са готови да инвестират в енергийно обновяване на домовете си. По данни от последното преброяване, броят на домакинствата, които сами предприемат мерки за енергийна ефективност, се е удвоил за последните 10 години.

Инж. Йордан Николов, изпълнителен директор на Българската асоциация за изолации в строителството (БАИС), подчерта, че проблема е така наречената кампанийност. Той сподели, че още преди пет години е започнал процесът по енергийни и технически обследвания на сградите с цел подготовка за бъдещо обновяване. Въпреки това, поради липса на устойчив механизъм, процеса е бил замразен. При тази система на кампанийно обновяване, за няколко месеца трябва да се обследват хиляди сгради, което влияе на качеството. Като втора пречка по проекта той отбеляза липсата на указания към строителя и контрол върху фасадните дейности – често няма архитектурни проекти, а качеството на изпълнението не се следи.

Според инж. Николов, липсата на ясен механизъм за кандидатстване и финансиране затруднява собствениците, които искат да участват в процеса. Той подчерта необходимостта от създаването на схема, при която да осигури достъпно финансиране чрез комбинация от частични грантове и нисколихвени кредити, вместо да се разчита само на ограничени безвъзмездни средства.

Инж. Николов сподели че, енергийната ефективност трябва да се превърне от политика в бизнес, като държавата оказва подкрепа на най-нуждаещите се, но същевременно се създадат механизми за привличане на частни инвестиции. Той предложи част от финансирането да идва от публични средства, а останалата част да бъде осигурена чрез външен капитал, което ще позволи устойчива модернизация на сградния фонд.

В заключение, той подчерта, че липсата на политическа воля, като основна пречка за успешното реализиране на програмите. Според него е необходимо създаване на ясна стратегия за бъдещето, която да бъде готова до края на годината в съответствие с дългосрочната стратегия за енергийно обновяване.

Цвета Наньова, изпълнителен директор Българо-австрийска консултантска компания БАКК, допълни, че е необходимо създаването на “One-Stop-Shop” центрове, които да не бъдат просто информационни гишета, а да предоставят пълна консултация на собствениците – юридическа, техническа и финансова, включително подготовка на бюджет за обновяването.

Общото мнения на експертите е, че тази схема има ограничен обхват и не е устойчива в дългосрочен план. Те предложиха преминаване към модел на самоучастие, при който собствениците на имоти поемат част от разходите, а грантовото финансиране се запазва само за уязвими групи в енергийна бедност.

За да може този модел да работи, е необходимо да се създадат механизми за споделяне на риска между държавата, гражданите и банките. Това ще позволи на собствениците лесен достъп до кредити за енергийна ефективност, без това да води до прекомерна финансова тежест.

Според Драгомир Цанев от „ЕнЕфект“, проблемът с ограниченото покритие на програмите за саниране е очевиден:

  • В България има над 66 000 многофамилни сгради и над 1,2 милиона еднофамилни къщи, които се нуждаят от обновяване.
  • До момента, от 2007 г. насам, са обновени едва 4,2% от многофамилните жилищни сгради.
  • Еднофамилните сгради напълно липсват от програмите за саниране.

Очевидно е, че досегашният модел не може да осигури мащабно обновяване на сградния фонд и са необходими по-гъвкави финансови инструменти.

Конференцията се проведе на фона на сигнали за спиране на дейностите по Етап II на процедурата „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд“, финансирана по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ).

  • Етап II включва 282 одобрени сгради с приблизително 460 000 кв. м разгъната застроена площ (РЗП).
  • Според публични изказвания на правителствени представители, за момента дейностите по този етап са спрени, а фокусът е върху изпълнението на първия етап.
  • Очаква се резервният списък от Етап I и одобрените сгради от Етап II да бъдат финансирани с 2 млрд. лева от националния бюджет.

Въпреки това, Драгомир Цанев предупреди, че предвиденият ресурс няма да бъде достатъчен, тъй като той ще покрие до 6,6 млн. кв. м., докато нуждите са много по-големи.

Конференцията показа, че настоящият модел на обновяване на сградите е неефективен и изключва огромна част от жилищния фонд. Необходим е нов подход, който да предлага:

Паралелна пилотна схема с частично грантово финансиране – комбиниране на 50% грант и 50% мек кредит с гаранции от държавни и частни финансови институции.

Финансиране чрез рециклиране на средства – връщащите се вноски по кредитите могат да финансират бъдещи проекти, без нужда от постоянно увеличаване на държавния дълг.

✅Таргетирана подкрепа за енергийно бедните домакинства – използване на Социалния климатичен фонд за субсидиране на самоучастието.

Техническа помощ и достъп до информация – държавата трябва да подпомогне собствениците с ясни насоки, техническа и административна подкрепа.

БАИС подкрепя необходимостта от по-гъвкава и ефективна политика за обновяване на жилищния фонд. Време е България да приложи работещи европейски модели, които комбинират частни и публични средства и гарантират, че всеки гражданин ще може да инвестира в своя дом.

Линк към пълната конференция: https://www.bta.bg