В сърцето на австрийската столица започна изграждането на най-новия магазин от мебелната верига ИКЕА. Това, което го отличава от всички останали, е иновативният дизайнерски подход при проектирането.

“АВТОМОБИЛИТЕ НЕ СА ЖЕЛАНИ, НИТО НЕОБХОДИМИ ТУК.”

С тези дръзки думи представят проекта си за световната мебелна верига създателите му от Querkraft Architekten студио. Те коментират, че в основата на концепцията им е заложена идеята за минимален негативен отпечатък върху околната среда. В разработката са интегрирани редица технологии и принципи, които са основополагащи за пасивните сгради.

Ситуацията, в която се намира обектът, е много динамична – Mariahilfer Strasse. Това е главната търговска улица на Виена, както и една от най-посещаваните туристически зони на града. Сградата ще има директна връзка с железопътна гара и метростанция.

Замислен да бъде един от най-устойчивите зелени публични сгради в страната, проектът предлага нов прочит на идеята за въвличане на уличното пространство с една сграда и обратното. Целият комплекс е обърнат към хората, които се придвижват с алтернативен на автомобилите транспорт – пеша, с велосипеди, с градски транспорт.

 

Вътре и вън са преплетени чрез смелия дизайн, предлагащ много отворени към екстериора вътрешни пространства, както и изцяло озеленена и достъпна за всички покривна тераса. В седем етажната сграда ще има над 160 дървета, които предлагат алтернатива на типичния западен затворен модел на търговските обекти.

ДИЗАЙН, ОБЪРНАТ КЪМ ХОРАТА.

Идеята на магазина е да осмисли обществената роля на търговските обекти. Освен чисто икономическата функция на зданието, то трябва да се превърне в приятно място за срещи с приятели навън. От ИКЕА коментират, че интегрирането на подобен модел тепърва започва да придобива големи мащаби и да набира популярност, макар и да има прокарана идея за това в другите им магазини. Чрез този си проект от компанията обещават да създадат нов тип отворено и неангажиращо място за обществени дейности и комуникация. 

Пространството е организирано в отворен план и наситено с редица дейности и усещания, които да предложи на посетителите си. Възможността за съпреживяване на пространството е ключова за успеха на този проект, коментират проектантите. Обособените отвори към външния свят създават свои собствен микроклимат и обстановка, която стимулира общуването

Екипът на ИКЕА се надява магазинът да се превърне в място за срещи на общността на целия квартал. Според тях, решението на обемно-пространствената структура може да се определи като решетъчна структура. Именно поради това, от компанията го асоциират с един от емблематичните си продукти – етажерката за книги. Сградата е разработена сградата като свободно конфигурируема структура с максимална гъвкавост. Остъклените кутии на всеки етаж могат да бъдат модифицирани и така да разширяват пространството. Фасадата на магазина представлява смесица от тераси, открити пространства и разширени помещения, които да осигуряват светлина, прозрачност и гъвкавост.

Изграждането на търговския обект е започнало в първите работни дни на годината, като е планирано да завърши през 2021 г. Планира се сградата да бъде изградена от два основни материала – стомана и бетон. Това ще допринесе основното влияние от дейното архитектурно решение да се реализира чрез формите, запазвайки архитектониката на обема. По този начин всеки посетител на сградата ще може да усети насищането на пространството и силата на формите и обемите му.

От ИКЕА коментират, че ако проектът в действителност има заложения планов успех, то те планират реализирането на още няколко магазина с подобна функция в Европа.

Източник: Stroiinfo